27 februari 2008

Familjen



Familjen has been gaining a lot of traction again, both on blogs and on the road. Most everyone seems to love him. That includes me.

New single, Huvudet i sanden is a banger, and has been getting some nice remix work. My favourite is the Adam Tensta-cut.

Familjen - Huvudet i sanden (Adam Tensta rmx) (Biggups, SBC)

Any way, thought I'd post the unedited interview I did with Familjen for Trädgårn this summer.

Familjen vs Mimo
En gammal tråkig stereotyp säger att det svenska popundrets vagga finns i den kommunala musikskolan. Det var där Robyn lärde sig att stava till crunk, i samma lokaler som Kent tränades i lidande. För svensk elektro har Hässleholm spelat samma roll. Trots ungefär samma invånarantal som en fyra i Hässelby har staden under de senaste tio åren fött fram stora delar av den svenska scenen.

- Tilliander var han som var först, han har väl agerat lite isbrytare och så har vi andra hängt med och gjort våra grejor, säger Johan Karlsson, alias Familjen, från ett norrländskt hotellrum fyra timmar innan spelning. Han och Andreas Tilliander sitter och förfestar. De har precis fått reda på att det är nyktert i kväll och att dom måste smuggla in alkoholen. "Det är lite som första fyllan. Gömma spriten för morsan."

Jag vill snacka småstad, men det märks att han har fått frågan förr. Varför just Hässleholm vet han fortfarande inte.
- Det finns inget svar egentligen. Det är ett kompisgäng som hängt ihop och gjort musik. Ensamma, fast ändå gemensamt på något sätt. Lånat ut grejor och hängt. Vi hjälps åt, liksom. Och det har väl ändå någon slags kvalitet det vi gör. Nej, jag vet inte varför. Det är en klyscha, men det är väl det där, att det är så tråkigt. Man gör egen bra musik istället för att få det serverat på klubbar.

Jag undrar om vi kommer få se lika många lysande artister dyka upp söderifrån i framtiden.
- Jag har dålig koll på vad kidsen där gör nu. Jag har hört talats om att det finns dom som håller på men jag vet inte vad dom gör.

Det är ingen Björn Borg-effekt då?
- Jag vet inte. Vi är jävligt inne på att dra igång en synthskola, och ha lärlingar och sånt, våra padawans, i Hässleholms anda. Dra i lite trådar, bjuda dit föreläsare och grejor. Vi får se.

Att nittiotalet har fått en uppsving det senaste året råder det heller ingen tvekan om. På samma ställe som britter som Cassette Playa och Klaxons hittade new rave har Familjen också letat. Det är det svårt att ta miste på när man ser videon till "Kom säger dom".
- Man bara väntar på att Neneh Cherry ska hoppa in. Nä, men jag har lyssnat jävligt mycket på sånt på sistone. Tidiga nittiotalsanthems, som är så jävla bra. Som man kanske inte var inne på när man väl var i det och fick det serverat på stadsdiscona. Men vafan, mycket av det är skitbra. Det färgar väl av sig i det man gör.

Nästa video blir mer nutid. Den blir till "Det snurrar i min skalle", som kommer ut på sjua alldeles snart. - Det är konstigt att den inte var första singeln. Det är ändå den folk tjatar mest om. Det är väl den hittigaste. Men jag bryr mig inte, ärligt talat. Det får dom som är inne i buisnissen känna efter. Jag gör musiken, sen får dom ha strategierna.

Vi pratar turné, och allsångskörer med svettiga Nirvanakids från Umeå: - Stor i Norrland, det var oväntat.

När vi kommer in på Stockholm skriker Andreas till i bakgrunden: - Det är enda stället i världen där publiken är mer nervös än bandet som står på scenen.

- Men jag tror det blir bra. Så länge som Tille och jag har kul på scen så skiter jag i publiken. Eller egentligen inte, men. Så länge som vi får betalt. Du fattar? Johan garvar menande åt sin spritsmuggling och jag förstår precis.

6 kommentarer:

Elin Lundman sa...

Mr jävla civilingenjör Frödin;
Familjen suger kuk
Hej då.

Louise L sa...

en intervju alltså. intressant, intressant.

Wireless sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Wireless, I hope you enjoy. The address is http://wireless-brasil.blogspot.com. A hug.

Twr sa...

jag tänkte säga att jag håller med föregående talare men det vore ju ett rent faktafel, iofs är sådana lustiga. Vad jag egentligen vill säga är att du bloggar för sällan, sen tänkte jag vräka ut mig nån förolämpning typ att din blog är ointressant och töntig men kom på att eftersom jag läser den så ställer det mig i dålig dager så jag skippade det där sista. Så, öööh du bloggar för sällan.

Anonym sa...

Tack for intiresnuyu iformatsiyu

Anonym sa...

l?se hele blog, pretty good