31 maj 2007

Riot rock


Jag erkänner att jag avfärdade Koka Kola Veins direkt när den kom, och inte fattade varför Sonic kallade två playbackpundare för både revolutionära och transformativa när Make It Happen begav sig. Jag erkänner. Man får väl ändra sig?

Nya skivan, New Chance, är faktiskt storartad, både på dansgolvet och i trådarna på morgonen. Men det är inte därför jag skriver. TTA blir nog hypade över allt annars. Jag fick nämligen en kuslig flashback för några dagar sen när jag läste Johan Wirfälts Testosteronteorier på Rodeo. Han beskriver TTAs releasefest på Södra Teatern, en metaironisk våldsorgie, ett happening och ett konstverk mer än en spelning, där "birasvennarna gjorde som birasvennar alltid gör". Mer rock än pop med andra ord, med en trasig scen och slagsmål till följd. Man kan hoppas till tonerna av Looking for gold.

Precis den här metamorfosen från att ironisera över rock till att bli rock beskriver Mike D. i konvolutet till Beastie Boys' vita, när han pratar om lanseringen av birasvenneklassikern Fight for your right (To party!). Det som till en början var ett lustigt inslag i en tajt hiphopakt blev ju längre turnen fortlöp hela anledningen att köpa biljett för en publik till stor del fylld av just de fratboys man drev med. Och man blir som man umgås. Mike och de andra blev fullare och fullare på scen, och spelningarna gick som såna spelningar brukar.

Jag tror sensmoralen är att den som ger sig ut för att driva med rock kommer för eller senare att bli rock. Var väl medveten om det så att du slipper komma på dig själv med att stå på Taco Bell och knulla en Burrito klockan sju på morgonen för att flickvännen inte ska kunna känna igen doften av andra kvinnor på ditt smutsiga könsorgan, med bilderna av en kokainstinn homofils darrande överläpp när du sög av honom vid glaspianot friskt i minnet. Inte för att nämna namn. I'm just sayin'.

The Tough Alliance - Neo Violence
The Tough Alliance - Neo Violence

Inga kommentarer: