11 april 2007

No rave


Fotografi av PYMCA (Photographic Youth Music Culture Archive)

Säga vad man vill, men de senaste dagarna har jag inte varit pigg på att lyssna på ny musik i vilket fall. Har spelat igenom Familkens nya, Det snurrar i min skalle ett par gånger, men har i övrigt mest dåsat bor till Sally Shapiro. Två stressiga arbetsdagar ger ett visst behov av lugn.

Har dessutom lyssnat en del på gamla ravebreaks. Proper rave. Vi snackar Thunderdome-kvalitet. Vi snackar nittiotalets XL Records. Sånt som storebror lyssnade på när jag var knappt en tvärhand hög.

Jag minns speciellt en låt, en pianoslinga, från mina unga år. Den här:

Liquid - Sweet Harmony (ysi)

Här är två andra klassiker från det tidiga nittiotalet. Tror de är från '92, samma år som jag började grundskolan:

Kicks Like a Mule - The Bouncer (ysi)
Rage - Run To You (ysi)

Jag älskar det genomgående breakbeatkompet. Helt underbart gammalt.

Jaja. Nog tjafs. Nästa gång blir det cutting edge igen. Jag lovar.

Inga kommentarer: