11 mars 2007

Gripande


För drygt en timme sedan rullade sluttexterna till tyska Das Experiment förbi mina ögon. Filmen är en fri tolkning av det legendariska psykologiexperimentet Stanford Prison Experiment. Det är dessutom en av de mest skakande filmerna jag sett. En psykosomatisk våldtäkt på knappa två timmar och jag vrider mig, står upp, skriker, skakar och svettas. Att se filmen på bio hade varit lika hemskt som otänkbart.

Under 119 minuter möter vi dryga 20 personer som frivilligt har gått med på ett tvåveckorsexperiment i fängelsepsykologi. Gruppen delas någorlunda jämt mellan vakter och fångar, och sedan placeras de på en specialinredd anstalt. Experimentet går självklart åt helvete. Att se vanliga, sansade människor göra en total personlighetsvridning till sadister på under två dagar är mer än spännande. Se filmen, ni kommer inte ångra det. Däremot kommer ni skaka en ganska lång stund efteråt. Jag lyssnar på The Sunshine Underground och försöker lugna ner mig.

The Sunshine Underground - Borders

Aningen gladare är att kanadensiska You Say Party! We say die! släpper nytt om en dryg vecka, med albumet Lose all time. Tyvärr verkar bandet ha gjort en liten Bloc Party. Där föregångaren Hit The Floor är kompromisslös men lekfull danspunk utan eftertanke och med enkel avskalad produktion är Lose all time mer introspektiv och med betydligt fylligare produktion. Det är fortfarande danspunk, men kanske lite mognare.

You Say Party! We Say Die! - Monster
You Say Party! We Say Die! - Downtown Mayors Goodnight, Alley Kids Rule!

2 kommentarer:

louise sa...

jag ska lätt se den.

Victor der apfelkrugel sa...

Hey, haru en torrent eller nåt sånt?
Förresten, om denna filmen är bra stärker det min(?) teori om att det är nästan för lätt att göra depressiva och hemska och äckliga filmer men jättesvårt att göra glada filmer som inte är buskis. Den enda jagkan komma på är Amelie faktiskt.
Förresten igen: Är du sjukt upptagen hela tiden, eller vill du ha besök? Jag sluddrade ju faktiskt fram något som kunde liknas vid ett löfte på juldagen, gjorde jag inte det?