15 mars 2007

Det är feist ikväll


Jag fortsätter mitt lilla mini-singer-songwriter-maraton, som började med Dntel, med skivaktuella Feist. Jo visst, Feist, eller Leslie Feist som hon egentligen heter, är skitstor, och signad till Universal. Det spelar ingen roll. Förutom att nya The Reminder är första hela skivan jag hört av henne, är den också riktigt bra. The Reminder är en skiva som med vandrar hela spektrat mellan bräcklig melankoli och barnslig lycka, som stundtals vill få en att dra de enkla parallellerna till typ Tracy Chapman men som framförallt håller sig uppfriskande långt borta från självömkan och uppgivenhet. Jag är, trotts att många inte håller med, ganska dålig på att genreklassa band (gårdagens Post-Klaxons till trotts), men jag tycker The Reminder snirklar snyggt mellan americanan och countryn, och stundtals snuddar vid både etno- och funkträsken. Men för det mesta håller den sig på ganska trygga indiemarker. Väl värt en lyssning.

Feist - Limit to your love
Feist - Sea Lion Woman

Om ni känner igen rösten kan det vara för att hon dessutom är en del av kanadensiska monstergruppen Broken Social Scene. Där ser man.

1 kommentar:

johan sa...

så du har inte hört skivan Let it die med Feist? wow, då har du en upplevelse framför dig.
längesen jag kommenterade men jag uppskattar din nya uppdateringstakt.

fridens liljor!