23 januari 2007

Grimeyback?


Hemma från Barcelona och uppvilad igen. Vilken jävla helg det blev. Jag tänker definitivt åka tillbaka. Att säga att jag blev kär i stan är en klar underdrift. Både Vic och Erik har helt klart rätt. Fett grym stad. Att snubbla småfull mellan gränderna i t-shirt en tidig januarikväll och bara njuta av trafiken och rytmen kan vara bland det bästa på länge. Att dansa sig helt jävla trasig med femtusen pers till Arcade Fire och Klaxons (och en sjuk mängd andra tokiga band) kan vara det näst bästa.

Brittiska Indie-grime-kidsen i Hadouken! säger det bäst i sin remix av Bloc Partys The Prayer:
If you won't dance then get out, get out
If you can't sing then shout
If you've got a drink then neck the whole cup
If you don't know the words then just make them up
Klockren remix från ett klockrent band med klockrena låtar och klockrena mixar. Det är stenhård grime uppmixad med kilovis av torr, brittisk sarkasm och indiesmarts. De går till attack på allt från emo-kids till överklass-retro och egentligen allt som är fel med musik. Skiter i allt-rave har aldrig låtit bättre, och jag börjar alltid fnittra när jag har dom i lurarna.

Min absoluta favoritlåt med gänget är ändå That boy that girl som rakt igenom sågar all förbannad shoegazing och tjejer i svartvita polkagrisklänningar med raklugg. Klockers rakt igenom. Försök att inte fnittra...

Bloc Party vs Hadouken! - The Prayer
Hadouken! - That boy that girl

Debutsingel That boy that girl släpps snart, och nya fina t-shirtar finns att inhandla. Dessutom kan man läsa deras blogg REAL TIME COLLAGE för mer Hadouken!

Snart blir det att gå igenom Hultsfreds biljettsläpp (Justice, yay!), gå över vad man somnar till på ett flygplan (Sally Shapiro och Ronderlin, woo!) och vad som är grisigaste pojkelektron just nu (Surkin! whoopa!). Tills dess, kärlek!

2 kommentarer:

disaster sa...

hey! nice blog!
thanks for the link! linkback on the way!

lindis sa...

Jag behöver mer The Studio.
Jag är hooked. Som fan.
Hittar inget på Oink.
Snälla.