08 januari 2007

Fallen snö


Jag tittar på klockan: 23.42. Jag borde verkligen sova. Ska upp om sju timmar, och jag behöver åtta timmar för att sova. Men jag har så svårt att släppa det här albumet. Om snön någonsin kommer hoppas jag att den känns såhär. Som Au revoir Simone. Tre tjejer från Brooklyn som spelar drömsk elektropop. Fallen snow ger starka vibbar från Camera Obscura-spelningen i höstas. Sad song's enkla trumkomp, småsöta melodi och hjärtskärande stämsång gör att jag nästan kan förlåta det där paret på bussen igår som inte kunda sluta hångla. Jag vill också vara så kär.

Annie, Erika och Heather syntetiserar småsakerna i en darrande, nyfödd kärlek. Ett missriktat leende, två blickar som möts, svävande dagdrömmar i en kvav föreläsningssal.

Som en ironisk tvist finns en grym uptempo-remix på Fallen snow signerad britterna The Teenagers. Den ger helt andra vibbar än en lätt, rodnande, fnittrande vårkärlek. Vad ska man säga? Killarna är grymma.

Au revoir Simone - Sad song
Au revoir Simone - Lark
Au revoir Simone - Fallen snow (The Teenagers Remix)

Andra skivan Bird of music släpps den 14 februari på Moshi Moshi, och 17 februari lirar tjejerna på Debaser.

2 kommentarer:

lindis sa...

Jag gillar det.
Speciellt Sad Song.
Perfekt på pendeln.

Missingtoof sa...

nice blog! thanks for the link back!