24 december 2006

God Jul!

Klockan har precis slagit tolv, och förväntningarna stiger. Det är ju en ganska speciell dag, idag. Idag är nämligen den enda dagen någonsin då det bara är 143 dagar kvar till SOF2007. Detta firas glatt i hushåll över hela landet med glögg och skinka. Lyckliga över att det bara är 143 dagar kvar byter familjer landet över presenter med varandra. Barn förlorar fattningen av glädje och rikets pappor tar enligt gammal sed på sig vitt skägg och köper tidningen för att blidka tutputte.

Eftersom engelska pilgrimmer redan för 387 år sedan insåg att det idag bara skulle vara 143 dagar kvar till SOF, knödde man ihop sig på en båt, rodde ett par hundra mil och grundade The Coca Cola Company. Coca Cola hittade som ett smart marknadsföringsknep för SOF på USA, frihet och jultomten, och resten är, som ni kanske vet, historia.

Självklart firas det intensivt även på Dravel och foton. Jag har skinka upp till ögonen och köttbullar i näsan. På önskelistan står jämnare skäggväxt, en solig vår och en ny, digital våg. Gärna med ljudeffekter.

Dessutom börjar vi vad som förhoppningsvis kommer bli ett veckolångt maraton med musik. Jag tittar tillbaka på det gånga musikåret och plockar mina personliga favoriter — oavsett om de spelades in i år eller 1967 (som för övrigt har hamnat lite i skymundan tack vare 1968, eller hur?)

Vi börjar musikutflykten med två minijulklappar, Udda och Fräscht. Jag har fått skära ganska mycket i dom eftersom internetet här är ganska så långtsamt:

Udda
Ofta bra, men alltid lite cp. Saker som jag lyft på ögonbrynet för helt enkelt.

Glass Candy - Computer Love
Damen Glass Candy fixar labbstämningen med den här underbara Kraftwerkhitten. Mindre polerat blir det inte.

Crystal Castles - xxzxczx me (aka excuse me aka aids robot)
Aids Robot runs on rage tycker jag egentligen är det enda som behöver sägas. En underbar låt från ett av årets absolut bästa nykomlingar. Chipcore har aldrig låtit så förbannat bra. Dessutom kan min Crystal Castles-tröja vara årets näst bästa t-shirtköp.

Charlie - Spacer Woman
Den enda italodiscolåten från när det begav sig som du ser mig dansa till i år. Mest eftersom jag inte har så mycket mer. Skicka en skiva!

Årets Uddablogg är utan tvekan 20JazzFunkGreats. Läs eller var ett mongo!

Fräscht
Det verkar som om etno är inne. Själv har jag precis upptäckt Baile Funk och Kuduro. Tacka Fluokids och Fat Planet för det.

Bonde James Bonde - Detox
Kan vara världens bästa Britney-cover, no?

DJ Sandrinho - Berimbau
Gör sig helt klart bäst på en varm strand, en sen sommarkväll. Inte helt julig, men desto mer dansvänlig.

Jean Ai Nipon & Orgasmic - Laetitia
Kan vara världens bästa Rythm is a dancer-cover, no?

Buraka Som Sistema - Sem Makas
Ja. Kuduro. Fortfarande inte bestämt mig för om jag gillar det än. Det är svår musik.

Förresten: Juldag i falköping. Slå en signal! Jag kommer traska omkring, vara otrevlig och dricka TT!

Nu sitter min four-in-hand som en smäck, Ben Sherman-pullovern är tight och mitt bedhead är stylat till perfektion. Dags att möta släkten. Djupa andetag.

1 kommentar:

Anonym sa...

I adore Crystal Castles.