12 oktober 2006

Mitt väntevärde

Väntevärden, varianser, binomialfördelningar, Poissonprocesser, Markovkedjor, stationära tillstånd, E över P och kumulativa distributionsfunktioner. En dag helt insnöad på matematisk statistik. Jag känner mig normalfördelad. Som en puckel.

Men det är ändå perverst spännande. Det så kallade Folk vill ligga med prinsessan Madeleine-problemet är bonkers. Det är med pervers förväntan och spänd nyfikenhet jag inväntar tentan.

Den vige pratar ljud i senaste inlägget. Det gillar jag. Har spenderat stor del av terminen med att syssla med just ljud (och andra härliga endimensionella signaler). Modulation, faltning, LP, BP och HP. Butterworth och Chebychev. Bessel. Dirac. Frekvensspektra. Laplacetransform. Termer som jag inte hade någon aning om vad dom betydde för tre månader sen ska jag mästra totalt till Fredag, då tentan i Tidskontinuerliga signaler och system går av stapeln. En av de roligaste kurserna jag läst, och uppföljaren, Tidsdiskreta signaler och system ska nästan bli lite roligare. Fast Fourier Transform. Smaka på den ni!

Nä. Det är väl mest så att jag gillar att namedroppa buzzwords. Jag växer lite som människa då.

Nu ska jag kasta mig på bussen till grannstaden, Norrköping, och sen ska vi snacka SOF ett par timmar. Sen är det lagom med hjärnmos på mig känner jag.

Tips på en go låt? Självklart!

Daft Punk vs Van She - Around the world again in 5.07

Boss HOG!

1 kommentar:

Emil sa...

Min extremitet reste sig litet med varje buzzword. Du vet vad som får mig upphetsad!