08 oktober 2006

Akademiskt förakt och den söta tjejen på ICA

Vaknade tidigt idag. Ruskigt pigg, ganska botad från feberkramp och riktigt, riktigt hungrig. Så efter ett besök till det lagom vedervärdiga grovsoprummet för att bli av med lite sopor som var så gamla att de börjat utveckla reaktionära politiska ideologier styrde jag kosan mot den lokala ICA-butiken. Enligt Linköpingstradition är affären ungefär lika stor som ett bildäck, med allt vad det innebär.

Lyckas åla mig fram till kassan med lite mjölk och bröd, och fumlar halvtaffligt efter plånboken när jag upptäcker dagens kassörska. Det är snygga kassörskan. Lagom kort, cedréfärgat hår, stora tjocka bågar och en ogenerat spetsig näsa. När jag stod där och tittade på henne slog det mig en grej som vi har pratat om ett par gånger det senaste. Akademiskt förakt.

När jag började plugga här tyckte jag det kändes udda. Killar som inte kan dejta tjejer som inte pluggar. Jävla elitiska svin, tänker man. Akademisk förakt har för mig alltid varit två herrar som heter typ Horace Pilfalk och Carl-Willhelm Gyllenbögel, vandrandes runt Uppsala med käpp och monockel och fnyst åt arbetarpöbeln. - Rödingar, Carl-Willhem. - Rödingar, Horace! tänker jag mig att dom säger.

Men det är värre än så. För ICA-tjejen, kan man ju alltid tänka, vad pratar man med henne om? Ibland är jag rädd att jag blivit så trångsynt att det skulle vara svårt att träffa någon som inte pluggar. Att referensramen blivit så smal och träffbilden så snäv att varje diskussion med ICA-tjejen skulle bli en banal ordväxling om vädret och det där hemska höstmodet.

Ja. Herregud.

Nu är det ju inte riktigt så farligt. Jag brukar inte partitionera mina polare i folk som pluggar och folk som inte. Så mycket förakt har jag inte. Men tankarna har uppenbart slagit mig.

Bara tre år kvar här. Sen kanske man kan växa ifrån det igen. annars får jag nog byta namn till Gyllenbögel.

Tips: High Powered Boys - Hoes get down

4 kommentarer:

Emil sa...

- Herregud, Gyllenbögel! Ser du vad människan tar sig i akt?
- Ja, Horace.. I deras huvud rullar en film som vi inte inte ser.
- Ja men.. På könet?
- Barbarer.

vic sa...

Jag pluggar nu, är jag ok då?

Marcus sa...

you're always fine, vixen.

Lindman sa...

*skrattar åt Emils inlägg*.