20 mars 2006

Dogwood Gap

Idag var första dagen i nya läsperioden. Börjar två nya kurser, Elektromagnetism, 3p, och Numeriska algoritmer, 3.5p. Elektromagnetism får betyget 'Njä', med motivationen att försöker man förklara god brunsås som en produkt av elektromagnetisk växelverkan har man liksom slagit ut sig själv.

Numeriska algoritmer däremot, verkar riktigt rolig. Nackdelen är att jag måste köpa en miniräknare för att kunna följa kursen. Jag har klarat mej i snart två år utan miniräknare, och det är ju fan att man ska behöva köpa en för en mattekurs av alla ämnen. Men det kan det vara värt. Det ska diskuteras allt från numerisk linjär algebra till béziersplines och -interpolation och numerisk lösning av icke-linjära differentialekvationer. Bra skit som fan! Idag började vi med att diskutera fel som kan uppstå när man räknar matte numeriskt. Trunkering, kancellation och sånna goa grejor. Taylor, Newton och Euler, dom gamla käpphästarna, kommer tillbaka här igen.

I övrigt hände inte mycket roligt idag. Jag glömde äta både frukost och lunch, som vanligt. Märkte på hungern runt 12.45. Blev en macka på kontoret.

Inget annat sådär jättekul att förtälja. Har tänkt en massa, både på positiva saker som hänt, på saker jag borde göra och på saker som gör väl så ont fortfarande. Men det gör jag alltid, tänker alltså. Mumbler. Jag anser inte att det är någon direkt negativ egenskap. Att gå genom solskenet och drömma sig bort till varmare dagar till tonerna av Rolodex Propaganda kan vara bland det finaste man kan göra en kylig Marseftermiddag.

2 kommentarer:

victor sa...

Hur fräckt är inte det då, macka på KONTORET. Tror fan du har bilder på nära och kära på skrivbordet också. Eller så är du lite sådär "anti" och har en demotivator. Nej. Jag tror mer på skrivbordsbilder...

Louise sa...

DU får ju inte glömma att äta, Frödda... Tjoho.