24 oktober 2005

En kopp te och lite subgradientoptimering


Optimeringslära
Originally uploaded by Marcus Frödin.
Unnade mig själv en kopp färskt och fint rooiboste med citrus- och mintsmak och en färsk och fin bok i optimering betitlad Kombinatorisk optimering och linjärprogrammering, den eminenta kurslitteraturen i optimeringsdelen av DALGOPT som började idag.

Utan att gräva ner mig för mycket så kan jag säga att det verkar bli en rolig kurs. Det kanske kan vara något att satsa på i framtiden. Ett optimeringsyrke. Gärna blandat med signalbehandling av något slag.

Jag ser fram emot signaler och system. Kalla mig nörd, men det gör jag. Tanken på en Fouriertransform gör mig lite het. Precis som tanken på att optimera ett enormt system med tusentals invariabler för att få fram en nära nog perfekt lösning. Eller tanken på att hitta en algoritm för lösningen av NP-problem som tillhör O(xp). Och tjäna dryga åtta miljoner på det.

Nu ska jag återgå till mitt te och lite bokskummande.

Inga kommentarer: